تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:30 | نویسنده : hfp



img/daneshnameh_up/5/5c/680663431.jpg

تکل حرکتی است که یک بازیکن در فوتبال و یا حتی در بعضی مواقع دروازه بان ها برای ممانعت از پیشروی حریف اقدام به انجام این کار میکنند . اگر بازیکنی در تکل زدن مهارت نداشته باشد علاوه بر این که به طرف مقابل ضربه زده و آسیب وارد می کند بلکه با دریافت کارت (زرد یا قرمز) ادامه بازی را برای خود و تیمش سخت تر می کند . جریمه بعضی از تکل ها کارت زرد و بعضی دیگر کارت قرمز است البته در صورتی که تکل زن به جای توپ بازیکن حریف را مورد اصابت قرار دهد . اگر بازیکن توپ را بزند تکل او کاملا درست است و حتی مانع از پیشروی حریف می شود که بسیار مفید است .

توجه داشته باشید که انجام تکل یکی از خطرناک ترین حرکات تکنیکی است.
اگر به این حرکت کاملا تسلط ندارید ، از انجام آن خودداری کنید ، زیرا احتمالا
حریف را شدیدا مصدوم خواهید کرد. در یک فوتبالیست با استفاده از شیوه های مجاز همواره می تواند اقدام به تکل کند . بازیکن خواه در منطقه دفاع ، خواه در منطقه حمله به طور یکسان می تواند از تکل استفاده کند ( این حرکت نسبت به منطقه بازی تغییر نمی کند ) ، و برای انجام آن اهداف کاملا متفاوت می تواند وجود داشته باشد . یک تکل در منطقه دفاع می تواند فعالیت زیاد حریف را خنثی کرده و شروعی برای ضد حمله شود . استفاده از انواع تکل و جا افتادن آن در بازی ، حریف را تحت تاثیر قرار می دهد.
شیوه تکل مناسب با موقعیت حریف فرق می کند ( از پهلو یا از مقابل) .


تکل از مقابل با استفاده از درون پا
بازیکن پای خود را به طرف توپ جلو می برد ، و برجستگیاستخوان مچ پا را به وسط توپهدایت می کند . دست ها و زانو را نباید زیاد جلو ببرید . تکل از مقابل با استفاده از درون پا تنها حرکت توپ را متوقف می کند ، نه حرکت حریف را.

تکل از مقابل با استفاده از کف پا
بازیکن کف پای خود را متناسب با زمین به طور مورب جلو برده ، نوک پا را به سمت بالا قرار می دهد و پای خود را به وسط توپ هدایت می کند . این نوع تکل مانع حرکت توپ شده و حرکت حریف را نیز متوقف می کند . زانوی خود را زیاد جلو نبرید ، ضمنا نگذارید کف پا یا نوک پا از بالای توپ عبور کند . کلیه این توصیه ها شما را از صدمه رساندن به حریف باز می دارد.

تکل لغزشی از مقابل


مدافع با جلو انداختن خود به صورت افقی و در سطح زمین ، پای خود را به طرف توپ ( تنها توپ ) پرتاب می کند ، این در حالی است که او خود را از عقب به زمین می اندازد و دست ها را نیز با خود پائین می آورد .
این حرکت تنها زمانی انجام می گیرد که توپ با پای حریف تماس نداشته باشد. نزدیک
دروازه خود از این تکل استفاده نکنید ، زیرا اگر به وسیله یار خود پوشش داده نشوید ، بازیکن تکل شونده با دریبل یا فریب دادن ، شما را تسلیم کرده و این تکل بی حاصل برای تیم شما خطر آفرین می شود.


تکل از پهلو
تکل از پهلو با استفاده از درون پا

خود را به بازیکن صاحب توپ برسانید . با حرکتی سریع و به وسیله پا ( پایی که به حریف نزدیک تر است ) و در حالی که دست ها را از بدن دور می کنید روی پای خود بچرخید . قسمت درونی مچ پا را مقابل توپ قرار دهید و مانع حرکت توپ و حریف شوید .
این تکل از دو طرف انجام می گیرد :


تکل از پهلو با استفاده از نوک

این حرکت شبیه نوع قبل است ، با این تفاوت که با نوک پا انجام می گیرد .

تکل از پهلو با استفاده از بیرون پا

از پایی استفاده کنید که به حریف نزدیک تر است . برجستگی بیرون مچ پا را جلو ببرید تا مانع حرکت حریف شده و او را متوقف کنید . همانند دیگر تکل ها ، تنها مانع حرکت توپ شوید ، نه حریف .
تکل توپ از پشت حریف ممنوع است ، زیرا بازیکنی که از جلو یا از پهلو تکل می شود فرصت مقابله با آن را خواهد داشت ، اما چنان چه تکل از عقب انجام بگیرد، حریف تکل شما را احساس نمی کند و بنابراین خطر
آسیب دیدگی به وجود می آید . تکل با دو پا از جلو نیز اشتباهی بزرگ و ممنوع است .



تاريخ : چهار شنبه 28 اسفند 1392برچسب:, | 13:27 | نویسنده : hfp



img/daneshnameh_up/e/ea/zidane_trifft_ap.jpg

شوت (shoot)

شوت نتیجه ی ضربه است و در این مبارزه از راه دور ، شوت زن و دروازه بان شرکت دارند . قبل از انجام شوت ضرورتا چند عامل را باید مورد توجه قرار دهیم :

دستورالعمل یک شوت مطلوب


ویژگی های لازم یک شوت به شرح زیر است :

مهارت در شلیک به درون دروازه از محل مورد نظر ، قدرت در بازی با هر دو پا و با سر ، داشتن سرعت برای تصاحب زودتر توپ ، انعطاف بدنی لازم برای بازی با سر ، تصمیم گیری ، جسارت در مواجهه با خطر ، خونسردی و عدم اضطراب در مقابله با حریف ، عکس العمل به موقع جهت انجام حرکت صحیح و بالاخره اعتماد به نفس . انجام یک شوت حرکتی بی حساب و بدون قصد نیست . مهاجمین معمولا شوت می زنند بدون این که شوت آن ها خطری جدی ایجاد کند .
شوت انتخابی است که برای یک لحظه کار جمعی تیم را متوقف می کند .
پیشرفت
فوتبال متاسفانه فراوانی شوت ها را کاهش داده است . اصولا فوتبالیست خوب ، شوت زنی خوب است که گاهی از مناطق نا مناسب نیز می تواند شوت بزند.
شوتی که از فاصله دور یا از
زاویه زمین شلیک شود ، ضریب موفقیتش کاهش می یابد . متناسب با جا گیری خود در زمین و به نسبت فضای آزادی که دارید به شوت خو د مسلط باشید و به سختی و خطرناک بودن آن توجه کنید .


مناطق و زوایای شوت( corner shoot)


اگر از فاصله بیش از 25 متر اقدام به شوت کنید ، در واقع خود را به مخاطره انداخته اید . توجه داشته باشید که این اقدام مخاطره آمیز مزیتی هم دارد و آن اصل غافلگیری است . هر قدر از دروازه دور هستید ، به همان نسبت قدرت شوت شما باید افزایش یابد . از فاصله بیش از 25 متر ، شما باید بیشتر از قدرت خود بهره بگیرید تا دقت خود . از این فاصله ، دروازه بان فرصت بیشتری برای آماده شدن خواهد داشت تا به طور موثر مانع گل شدن توپ شود . حرکت تهاجمی تیم را با اقدام به شوت بسیار دور خراب نکنید ، مگر اینکه شوت شما بسیار قدرتمند باشد ( یا لااقل بالاتر از حد متوسط باشد) .
همان قدر که در انجام شوت ارزیابی فاصله مهم است ، به همان نسبت شناخت کامل
مناطق شوت نیز اهمیت دارد . چنان چه در وسط زمین یا دور از آن قرار دارید ، خطر شوت شما کمابیش بستگی به نحوه شلیک ، دقت و قدرت دارد.

سه منطقه برای شوت


برای شوت سه منطقه وجود دارد که شلیک از این مناطق کم و بیش توصیه می شود :

منطقه موثر
در این منطقه ، شوت باید به بهترین وجه انجام شود . بازیکن باید از دقت و قدرت خود استفاده کند . کار تهاجمی تیم ها در این منطقه بر این اساس است که حتی الامکان خود را از یار گیری حریف آزاد کنند . در درجه اول ، فاصله میان دروازه بان و شوت زن است که به محض اقدام به شوت خطر ایجاد می کند .

منطقه مناسب
در این منطقه ، هنگامی که دفاع متزلزل است یا دروازه بان بد جا گیری کرده باشد ، اقدام به شوت ناگهانی کنید . اگر در منطقه موثر تراکم بازیکن وجود دارد ، منطقه مناسب به صورت خطرناک ترین منطقه شلیک در می آید ، زیرا به منطقه موثر بسیار نزدیک است .

منطقه نامناسب
در این منطقه زاویه شوت محدود است . بازیکن باید بسیار تکنیکی باشد که با مهارت خود بتواند نا برابری میان وضعیت خود و دروازه را جبران کند.

نتیجه:

در منطقه موثر مدافعین آزادی عمل مهاجمان را به حداقل می رسانند و آن ها را مجبور می کنند که در جای دیگری بازی کنند . در این منطقه ، مهاجمان مرتبا باید در حال حرکت باشند تا بتوانند خود را در بهترین موقعیت قرار دهند.
در منطقه موثر ، به منظور رهائی از یار گیری حریف هافبک های میانی زمین با
پیشروی خود جای مهاجمین را گرفته ، یا مدافعین از گوش های زمین این منطقه را دور می زنند . در این میان نقش بازیکنی که صاحب توپ است اهمیت دارد ، زیرا توجه دفاع را به خود جلب می کند .


قانون مناطق و زوایا


شوت ، آخرین حرکت فوتبال است . حرکاتی که قبل از شوت انجام می گیرند جهت مهیا کردن آن می باشند . چند سالی است که شوت در زمین غیر انحصاری شده است.
امروزه همه بازیکنان متناسب با موقعیت بازی باید شوت بزنند ( در منطقه موثر یا مناسب ) . در این لحظه مدافع ،
هافبک و مهاجم تنها حریفان دروازه بان هستند . فراوانی شوت غالبا نمایانگر برتری زمینی ، تکنیکی و تاکتیکی یک تیم است .



تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:34 | نویسنده : hfp

نمونه ای از تمرینات تکنیکی در فوتبال

 
دریبل زدن مارپیچ
8 مانع را با فاصله 3 متری از هم در یك ردیف قرار دهید. از اولین مانع شروع كرده و به صورت مارپیچ و با آخرین سرعت ممكن از بین آنها عبور نمایید. سه دور كامل این كار را انجام داده و سپس به اندازهی زمان فعالیت، استراحت كنید. سپس همین كار را تكرار نمایید

ممانعت از تصاحب توپ
در محوطهای 15 در 25 متری و در مقابل بازیكنی دیگر تمرین جلوگیری از تصاحب توپ را انجام دهید. كار را با تصاحب توپ آغاز كنید و یار مقابل به عنوان مدافع بازی میكند، با مانورها و تغییر جهت و سرعت، توپ را دور از دسترس مدافع نگه دارید. 2 دقیقه کار و 2 دقیقه استراحت كنید و سپس كار را تكرار نمایید. 10 دور به عنوان مهاجم و 10 دور به عنوان مدافع كار كنید.

لطفا ادامه مطلب را بخوانید .....



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:, | 23:29 | نویسنده : hfp

بازیکنان برتر نتایج را رقم می زدند

روزگاری در فوتبال نابغه‌هایی چون پوشکاش، جوزپه مه‌آتزا، پله و دیگو مارادونا یک تنه برای تیم‌هایشان افتخار آفریدند. این موضوع باعث شد تا در سال های بعد فکر در اختیار داشتن ستاره‌ها در تفکرات باشگاه‌ها به یکی از اصلی‌ترین موضوعات روز دنیای فوتبال تبدیل شود. بدون شک ایجاد چنین تفکری باعث شد تا باشگاه‌های خوش فکر، با تمرکز بر روی جوانان خود بتوانند ستاره هایی پر استعداد را روانه دنیای توپ گرد کنند. پس از آن حضور ستاره ها برای تیم ها مهم تر از قبل شد. با آغاز قرن بیست و یکم، بزرگانی چون زیدان، رونالدو، فیگو، نستا، بوفون و ... با رقم های نجومی بین باشگاه های بزرگ اروپا جابه جا شدند. برزیلی ها با صادرات ستاره های خوش تکنیک به دیگر کشورها توانستند وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشند. خرید بازیکن از امریکای جنوبی چنان شکل ویژه ای به خود گرفته که مدیران ورزشی باشگاه ها مرتبا با هواپیماهای خصوصی بین امریکای جنوبی و اروپا در رفت و آمد باشند. در هر صورت بزرگان فوتبال با ایجاد تفاوت در زمین بازی می توانستند نتیجه ها را تغییر دهند و معمولا قدرت فردی بازیکنان نقش بسازایی در به ثمر آمدن گل و یا جلوگیری از ورود توپ به دروازه داشت و تاکتیک ها تا به حد امروز توسعه یافته نبودند و همچنین توسط بازیکنان کاملا بدون نقص اجرا نمی شدند. .....



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 صفحه بعد